Akademia Piłkarska Wilki Warszawa

PRZEWODNIK DLA RODZICÓW I OPIEKUNÓW

Jak wspierać i dopingować Swoje dziecko trenujące piłkę nożną

Nasze dzieci są silnie podatne i reagują na naszą postawę i zachowanie.

  •  Piłka nożna dzieci to odpowiedni czas na rozwijanie ich umiejętności technicznych, psychicznych, taktycznych oraz społecznych. Skup się na tym, a nie koniecznie na wygrywaniu pojedynczych meczów.
  •  Nie bierz wszystkiego zbyt poważnie. Nawet jeżeli Twoje dziecko jest utalentowane, na tym etapie radość z gry to najważniejszy cel szkoleniowy.
  •  Dzieci potrzebują pozytywnej informacji zwrotnej aby czuć, że mogą się ciągle rozwijać i udoskonalać w grze. Twoje ciągłe mówienie mu co robi źle na pewno nie pomaga.
  •  Pomóż dziecku w analizie treningu i meczu po ich zakończeniu. Zapytaj o jego odczucia, o odczucia w stosunku do innych zawodników, jak również spróbuj dowiedzieć się od niego co było dobrze, żeby wzmocnić jego silne strony.
  •  Pomóż dziecku w nauce na jego własnych błędach poprzez zachęcanie do zastanowienia się co można było zrobić inaczej. Przypominaj ciągle o silnych stronach.
  •  Pomóż dziecku poczuć pewność siebie, radość z tego co robi i radość z przynależności do grupy, poprzez kreowanie pozytywnej atmosfery na treningu czy meczu.
  •  Piłka nożna to gra pełna pasji dlatego nie pozwól, żeby Twoje rozczarowanie z niecelnego podania lub złego przyjęcia piłki przez Twoje dziecko dało się odczuć. Wspieraj dziecko aby kontynuowało grę dalej i nie przejmowało się.
  •  Szanuj trenerów i sędziów – dzieci naśladują zachowania rodziców oraz innych dorosłych!!! 

Zarządzenie sytuacją kryzysową

  •  Pamiętaj te zajęcia piłki nożnej są dla dzieci, nie dla dorosłych!!!
  •  Twoje dziecko oraz inne dzieci to nie zawodowi piłkarze!!!
  •  Trening lub mecz to przede wszystkim doskonała zabawa!!!
  •  Twoja frustracja i złość nie rozwiąże niczego!!!
  •  Nigdy nie toleruj przemocy, zniewag oraz nadużyć w jakiejkolwiek formie.
  •  Jeżeli dorośli stracą kontrole nad sobą, dzieci stracą szacunek do nich!!! 

Eksperci na temat dzieci i współzawodnictwa 

Specjaliści w rozwoju dzieci zalecają:

  •  Dzieci muszą być pewne, że mogą liczyć na nasze wsparcie bez względu czy wygrają czy przegrają.
  •  Zbyt duży nacisk na wygrywanie ma negatywny wpływ na dzieci i może powodować całkowite wyłączenie dziecka z gry.
  •  Marzenia o sukcesie i karierze są wspaniałe, upewnij się tylko, że to marzenia Twojego dziecka a nie Twoje!!!
  •  Zarządzanie oczekiwaniami i wyobrażeniami Twojego dziecka jest bardzo istotne. Staraj się aby Twoje dziecko przegraną odbierało jako lekcję, a nie porażkę.
  •  Badania wskazują, że dzieci są bardziej zainteresowane samą grą niż jej wynikiem.
  •  Wygrywanie jest ważne ale na tym etapie to nie wszystko.
  •  Jeżeli uświadomimy sobie że współzawodnictwo to droga to ulepszenia gry zespołowej, to przegrana może być równie cenna jak zwycięstwo. 

Miej radość z oglądania Twojego dziecka grającego w piłkę nożną

Bądź pozytywnym i przykładnym kibicem swojego dziecka

  •  Wspieraj każde dobre zagranie.
  •  Bądź pozytywnie nastawiony i dopinguj wszystkich zawodników.
  •  Pozwól trenerowi wykonywać swoje obowiązki bez wtrącania się.
  •  Szanuj decyzję sędziego, nawet jeśli się z nią nie zgadzasz.
  •  Nie krytykuj i rozpamiętuj błędów lub słabości dzieci – to podważa pewność siebie.
  •  Doceniaj również wysiłki zawodników drużyny przeciwnej. 

Zdrowe nawyki w domu

Trening i gra w piłkę nożną wymaga dużo energii

  •  Zachęcaj swoje dziecko do jedzenia regularnych posiłków.
  •  Pomagaj dziecku w utrzymaniu zbilansowanej diety – zawierającej wapń dla mocnych kości, białko do wzrostu oraz węglowodany dające energię.
  •  Używaj idoli piłkarskich Twojego dziecka do promocji zdrowego odżywiania. Wskazuj np. że Lionel Messi lub Cristiano Ronaldo jedzą śniadanie przed treningiem lub meczem.
  •  Zdrowa dieta pozwala na szybszą regenerację organizmu, pozbycie się napięcia lub kontuzji. Kluczowym dla zawodnika jest jak najszybszy powrót na boisko.
  •  Dbaj o właściwe nawadnianie Twojego dziecka – piłka nożna to ciężka i „gorąca” praca.
  •  Wyposaż Twoje dziecko w zdrowe przekąski i niegazowane napoje (woda) na trening.
  •  Dopilnuj aby Twoje dziecko miało wystarczająco dużo snu, szczególnie przed zawodami.
  •  Zachęcaj Twoje dziecko do ćwiczenia i próbowania nowych umiejętności poza treningami i meczami.